Gezond leven tips over afvallen, diëten, gezonde voeding | GezondeTips.nl header image ≡ Menu

Superfood: Chia Zaden

superfood-chia-zaadEen super gezonde tip: Eet Chia zaden! Als jij gezond door het leven wilt gaan en iets wilt doen tegen kwalen als overgewicht, hoge bloeddruk, suikerziekte en cholesterol kun je Chia zaad gaan eten. Maar wat is het nou precies, waarom is het dan zo goed voor je en hoe kun je het toepassen in je voeding? Je leest het allemaal in dit artikel. Check it out!

Waar komt Chia zaad vandaan

Het zijn zaden die afkomstig zijn van de plant Salvia Hispanica, die zijn oorsprong kent in Midden Amerika. Deze plant is familie van de lipbloemigen zoals munt, salie en rozemarijn en werd heel vroeger al gebruikt door de Azteken vanwege de helende kracht van de zaden.

Wat voor effect hebben Chia zaden op je lichaam?

Chia zaad vertraagt het proces waarbij koolhydraten (suikers) zich omzetten in glucose. Hierdoor worden de koolhydraten die je eet minder omgezet in lichaamsvet. En Chia zaden bevatten Omega 3 vetzuren die bijvoorbeeld ontstekingsremmend werken en goed zijn voor je concentratie. Het is ook nog eens rijk aan

vezels, eiwitten en mineralen, dus super gezond voor je lichaam.

Meer voordelen van het eten van Chia zaden

Door de hoge concentratie aan antioxidanten is Chia zaad ook nog goed voor de huid. De vocht balans in je lichaam herstelt doordat vocht gecombineerd met Chia zaad zich omzet in een soort gel. Dit word door je darmen goed opgenomen en als bonus krijg je er ook nog een goede stoelgang van. Je kunt de Chia zaden zo eten als je last hebt van slappe ontlasting. Als  je last hebt van obstipatie kun je de Chia zaden beter eerst laten weken in water.

Smaakt Chia zaad lekker?

Chia zaden hebben eigenlijk geen bijsmaak. Het smaakt neutraal en geeft alleen een korrelig gevoel op je tong. In combinatie met vocht geeft het een gel structuur die een beetje slijmerig aan kan voelen. Je zou het ook bindend kunnen noemen, dat is misschien een betere term. Het gunstige is: het vult je maag door het absorberende vermogen van de Chia zaad. Je hebt dus minder last van hongergevoel. Het verteerd gemakkelijk in je lichaam.

Is Chia een superfood?

Je mag de Chia zaden zeker de titel “superfood” geven vanwege zijn zeer gezonde eigenschappen.

Hoe maak je het klaar?

Het beste is om de Chia zaden te laten weken in afgekoeld gekookt water. Doe twee eetlepels van de Chia zaden in een kom en giet daar een halve liter water op. Dek de kom af met een stukje plasticfolie en zet het in de koelkast. Nuttig de Chia zaden nadat je ze minimaal 2 uur hebt laten wellen. Er ontstaat een gelsubstantie. Een nachtje in de koelkast kan natuurlijk ook, dan maak je het gewoon de avond ervoor alvast klaar. Ongeweld zijn ze trouwens ook eetbaar en nemen ze het vocht in je maag en darmen op.

GEZONDE tips:

Je kan Chia zaden in veel recepten gebruiken. Eet het Chia zaad in je gezonde havermout ontbijt of verwerk het in de yoghurt of geperst vruchtensap. Het is ook erg lekker om de zaden in een gezonde salade of in een smoothie te verwerken. Hier volgen een paar heerlijke en gezonde recepten.

Recept gezond havermout ontbijt met Chia zaad

Neem 40 gram havermout, voeg hier 150 ml water aan toe en breng het al roerend in een pannetje aan de kook. Kook het volgens de tijdsduur die op de verpakking staat. Doe nu een eetlepel Chia zaden bij de havermout (deze kun je de laatste 3 minuten meekoken). Voeg een paar druppel Stevia toe om het wat zoeter te maken. Als laatst voeg je een handje walnoten, een paar blauwe bessen en wat plakjes aardbeien toe. Je hebt nu een lekker gezond ontbijt waar je veel energie van krijgt.

Recept gezonde salade met Chia zaden

Doe in een grote kom 100 gram verse schoon gewassen spinazie en 50 gram verse ijsbergsla. Voeg hier 2 eetlepels Chia zaad aan toe. Rasp wat schil van een citroen over de salade. Knijp een halve citroen uit in de kom en meng alles even voorzichtig door elkaar. Doe er nog een paar plakjes aardbeien en een paar schijfjes tomaat bij. Eet smakelijk!

Toch een dressing bij het salade recept

Wil je toch een dressing over je salade? Het is iets minder gezond maar wel erg lekker. Hier is het recept van een heerlijke honing-mosterd dressing:

In een apart bakje maken we een honing-mosterd dressing met een eetlepel vloeibare honing en een theelepel mosterd en het sap van de andere halve citroen. Een klein beetje witte peper uit de molen en een flinke scheut olijfolie (extra vierge) en je kunt alles even lekker door elkaar roeren. Als je honing hebt die een beetje dik is kun je die van te voren vloeibaarder maken door het even in de magnetron op te warmen.

Waar kun je Chia zaden kopen of bestellen?

Je kunt het bijvoorbeeld halen op de biologische markt en bij sommige voedingsspeciaalzaken.

4 comments… add one

  1. Hoi, ik wil graag vragen mogen mannen chia zaden gebruiken of niet en kinderen vanaf 3 jaar mogen ook chia zaad eten of niet? Dank u wel.

  2. Hoi Lorie,

    Zowel mannen als vrouwen mogen chia zaden eten. Ook voor kinderen van 3 jaar en ouder is het erg gezond om chia zaden te eten. De omega 3 oliën zijn goed voor de ontwikkeling van de hersenen.

    Groetjes,
    Team GEZONDEtips.nl

  3. Mogen kinderen tot 3 jaar ook chia?

  4. Hoi Jildou,

    Hier vind je wat meer informatie over je vraag (antwoord is mij nog niet helemaal duidelijk):
    http://canigivemybaby.com/chia-seeds

    Deze mevrouw gebruikt chia zaden in babyvoeding (gepureerd):
    http://www.hellobee.com/2013/03/18/chia-seed-baby-food-purees/

    Misschien een leverancier van je chia zaden vragen?

    Groetjes,
    Team GEZONDEtips.nl

Leave a Comment