Gezond leven tips over afvallen, diëten, gezonde voeding | GezondeTips.nl header image ≡ Menu

Spierpijn – Pijn In De Spieren

spierpijn pijn in de spierenMeestal is spierpijn een waarschuwing dat je de spieren wat hebt overbelast. Je krijgt spierpijn als je bijvoorbeeld een intensieve training hebt gedaan.

Maar ook treedt spierpijn op als je een dagje arbeid hebt geleverd met spieren die je normaal gesproken niet zoveel gebruikt. Dit kan bijvoorbeeld zijn een dagje in de tuin spitten of het verhuizen van zware dingen.

Je krijgt dan een zeurderige pijn in je spieren geven. Ze voelen een beetje beurs aan.

Hoe ontstaat spierpijn

Spierpijn komt door een lichamelijke inspanning die je spieren als het ware beschadigd. Het klinkt eng maar eigenlijk zijn de eiwitstructuren in je spieren een klein beetje kapot gemaakt door de belasting. Een soort overbelasting dus.

Je krijgt spierpijn van inspanningen die je

niet dagelijks doet zoals verhuizen van zware spullen, een eerste training of plotselinge actie.

De spieren zijn nog niet gewent aan de belasting die je hen geeft en dat levert meestal de volgende dag flink spierpijn op. Je bent stijf en hebt pijn in de spieren bij het bewegen.

Hoe gaat de pijn in de spieren weer snel over

Warmte is vaak een heel goed middel om de spierpijn te verzachten. Een warm bad, hotpacks of warmte pleisters verrichten soms wonderen. De warmte kan de spieren tot ontspanning laten komen en dat alleen al geeft verlichting. Warmte geeft ook vaak een goede doorbloeding van de spieren.

Tip: Als de warmte bij je spieren veel pijn doet kun je beter stoppen. Een ontsteking zou de oorzaak kunnen zijn van de pijn. Raadpleeg daarom bij pijn altijd een arts.

Sommige mensen zweren juist bij een koude aanpak van de spierpijn. Een bad nemen in ijsklontjes met koud water is daar een goed voorbeeld van. Het zou de spierpijn snel doen wegnemen maar ik moet er even niet aan denken, brrrr. Een verkoelende gel of coldpacks kunnen de spieren en eventuele kleine bloedingen of scheurtjes in de spieren snel herstellen.

Maar meestal heb je gewoon even een beetje rust nodig om je spieren weer te laten herstellen. De meeste vormen van spierpijn zijn binnen twee of drie dagen weer over.

Je moet wel in beweging blijven om de spieren van een goede doorbloeding te voorzien. De afvalstoffen die in je spieren zitten moeten zo snel mogelijk worden afgevoerd om de spieren te laten herstellen.

Neem eventueel pijnstillers met een licht ontstekingsremmende functie. Er zijn ook spierpijn verzachtende crèmes en smeermiddelen op de markt met ontstekingsremmers. Het inwrijven van deze middelen hebben al een gunstig effect omdat door de massage de spieren versoepelt worden.

Een goede massage met een stimulerende olie kan ook weldadig werken voor je spieren. Misschien is het nog wel beter om je spieren te masseren met etherische massage olie voordat je de arbeid gaat verrichten. Je spieren zijn dan soepel om de inspanning aan te kunnen zodat je minder last hebt van spierpijn de volgende dag. Net zoals bij topsporters.

Spierpijn voorkomen

Spierpijn voorkom je natuurlijk door goed getraind aan de belasting te beginnen. Een warming-up hoort daar uiteraard bij. Door je spieren van te voren op te warmen kun je de spierpijn voorkomen. Je vind het misschien raar maar een stukje flink wandelen voordat je in de tuin gaat werken kan een hoop spierpijn schelen.

Plof na gedane arbeid niet meteen in een stoel maar zorg dat je spieren langzaam tot rust komen met een cooling-down. Even de spieren rekken na een wandeling en een warme douche kunnen voorkomen dat je pijn in je spieren hebt de volgende dag.

Wat moet je niet doen als je spierpijn hebt

Ook dit klinkt weer logisch maar je moet de boel niet gaan forceren. Als je pijn in je spieren hebt en je gaat er vol mee aan de bak kun je last krijgen van spierscheuringen of ontstekingen. Probeer je spieren eerst soepel en ontspannen te krijgen als je toch wat arbeid moet verrichten. Probeer dus wel te blijven bewegen.

Als je toch gaat sporten met spierpijn kun je heel snel blessures krijgen.

Is kramp ook spierpijn?

Nee, kramp kan wel een voorbode zijn dat je de volgende dag spierpijn krijgt. Eigenlijk is kramp een aanwijzing dat er tekort suiker, zout of calcium aanwezig is in je spieren. Kramp wordt dus veroorzaakt door te weinig voeding voor je spieren.

Vaak geven de krampverschijnselen al aan dat je moet stoppen met waar je mee bezig bent. De kramp wordt veroorzaakt door het melkzuur dat vrijkomt bij het spiergebruik. Je spieren verzuren en dat geeft een pijnlijk gevoel bij de kramp. Je spier lijkt zo strak te staan als een vioolsnaar.

Door ontspanning en massage kun je de kramp wegkrijgen. Je hebt teveel van je spieren gevraagd en je spieren hebben te weinig brandstof om goed te kunnen werken. De oplossing ligt niet in een banaan eten of een voedingssupplement nemen. Daarvoor ben je dan eigenlijk te laat omdat die voedingsmiddelen er een tijdje over doen om je spieren te bereiken.

0 comments… add one

Leave a Comment